رژیم غذایی در فصل سرد
اللهم عجل الولیک الفرج
ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های ایران

در صورتي كه وقتي ميوه به طور كامل مصرف ‌شود، فيبر، رنگدانه‌ها و ويتامين‌ها نيز به طور كامل استفاده خواهد شد بنابراين هميشه توجه داشته باشيد مصرف ميوه به طور كامل، ارزش بسيار بيشتري از آبميوه‌ها دارد.

دكتر كشاورز با اشاره به شرايطي كه ميوه‌ در دسترس نيست يادآور مي‌شود: در چنين شرايطي استفاده از سالاد و سبزيجات، به خصوص سبزيجات با برگ سبز تيره را فراموش نكنيد.

پرهيز غذايي هنگام سرماخوردگي

اين استاد رشته تغذيه در مورد پرهيز غذايي هنگام سرماخوردگي مي‌گويد: به طور معمول اگر آزردگي حلق و گلو وجود داشته باشد، مواد غذايي ترش وتند و تيز موجب تحريك بيشترمي‌شود. به همين دليل براي كاهش تحريكات توصيه مي‌شود از اين مواد غذايي استفاده نشود.

به گفته وي، غذاهاي سرخ كردني به طور معمول كند هضم مي‌شوند. بنابراين كسي كه سرماخورده است، بايد مواد غذايي خاصي را با هضم آسان مصرف كند.

مصرف مواد غذايي سرخ‌كرده، چرب و حاوي سس موجب اختلال در هضم غذا شده و بيماري نيز به خودي خود ممكن است مشكلاتي در هضم غذا ايجاد كند. به همين دليل بهتر است از مواد غذايي اين چنيني استفاده نشود.

نقش تغذيه هنگام آلودگي هوا

آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و صنعتي، پديده جديدي نيست. مشكلي كه وقتي مانند اين روزها به سطح هشدار مي‌رسد، خطراتي را براي سلامت شهروندان ايجاد خواهد كرد.

به گفته متخصصان، كودكان، سالمندان، بيماران و زنان باردار نيز بيشتر در معرض خطر بوده و بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند.

كارشناسان در چنين روزهايي بارها از مردم خواسته‌اند كمتر از منزل خارج شده و از فعاليت شديد در محيط‌هاي باز خودداري كنند. اما تغذيه نيز نقش موثري در كاهش عوارض آلودگي هوا بر بدن دارد.

اين استاد رشته تغذيه در مورد مواد غذايي خاصي كه بايد در اين مواقع استفاده شوند، توضيح مي‌دهد: مصرف برخي مواد غذايي براي كاهش اثرات سمي اين تركيبات موثر است.

به عنوان مثال مصرف شير يا به طور كلي لبنيات به دليل كلسيمي كه دارند، در جذب فلزات سنگين و تاثيرات آن بر بدن ما موثر خواهند بود. ويتامين C نيز در دفع فلزات سنگين از بدن، به خصوص سرب موثر است. به طوري كه اگر ويتامين C به مقدار زياد مصرف شود، نقشي مانند دارو داشته و در دفع سموم فلزات سنگين تاثير مي‌گذارد.

وي در مورد مصرف ميوه‌ها و سبزيجات يادآور مي‌شود: مصرف ميوه‌ها و سبزيجات به مقدار زياد نيز در اين شرايط موثر است.

اين مواد حاوي ويتامين C و E بوده و البته ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين A يا پيش‌ساز ويتامين A را هم دارند. ويتامين C،E و بتاكاروتن‌كه در ميوه‌‌ها و سبزيجات رنگي به وفور يافت مي‌شود، اثرات تركيبات سمي ناشي از سوخت بنزين و نفت را تا حدودي كاهش مي‌دهد.

مكمل‌ها يا ميوه

وي در مورد مصرف مكمل‌ها مي‌گويد: بايد توجه داشت يا بايد ازويتامين‌ها و يا مكمل‌هاي آنها استفاده كرد و يا منابع طبيعي آنها را مصرف كرد كه البته مناسب‌تر هم خواهد بود بنابراين باز هم در نهايت به مردم توصيه مي‌شود از مصرف لبنيات، به خصوص شير و ميوه و سبزيجات غافل نشده و البته فراموش نكنند اين مواد غذايي تنها تا حدودي مي‌توانند عوارض آلودگي هوا را كاهش دهند و مصرف اين مواد هيچ وقت نمي‌تواند، به طور كامل تاثيرات سموم را از بين ببرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط